Digilehtien yleistyminen
Paperilehdet ovat olleet journalismin ja median alan ydintä vuosikymmenien ajan, mutta viime aikoina niiden on ollut pakko antaa tilaa digitaalisille julkaisualustoille. Yhä useammat ihmiset omistavat älypuhelimia, joilla he voivat lukea digitaalista lehteä tai seurata uutisia verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kumpi vaihtoehto sitten olisi parempi?
Kohdistetumpaa mainontaa
Paperilehdissä mainokset liittyvät usein lehden teemaan. Jos kyseessä on esimerkiksi maatalouslehti, voivat mainokset esitellä uusia metsä- ja maatalouskoneita tai maaseuduille olennaisia palveluja.
Digilehdessä mainonta saattaa helposti olla jotakin täysin aiheeseen liittymätöntä. Monesti esimerkiksi naistenlehtien sivupalstoilla näkee otsikoita, kuten ”Katso tästä Ethereum kurssin vaihtelut ja syyt.” Tällaiset mainokset eivät aina uppoa lehden kohdeyleisöön ja saattavat aiheuttaa turhautumista lukijakunnan keskuudessa. Paperisessa lehdessä vastaavien mainosten tilalla olisi todennäköisesti parfyymejä, meikkejä tai vaatteita.
Toisaalta monet digitaaliset lehdet ovat kehittäneet verkkosivustoilleen evästeitä, joiden avulla mainonnasta saadaan älylaitteen hakuhistorian ja aikaisempien verkkovierailujen perusteella lukijalle todennäköisesti sopivampaa. Kuitenkin tällä hetkellä sellaiset sivustot ovat harvassa, missä mainonnan tarkkuus on kiitettävällä tasolla ja algoritmit täydellisesti hiottuja. Mainonnan kohdistamisen tarkkuuteen vaikuttaa myös se, että monet perheet käyttävät usein keskenään samaa laitetta uutisten ja digilehtien lukemiseen.
Sisällön kulutus
Yksi tärkeimmistä eroista paperisten lehtien ja digilehtien välillä on tahti, jolla lukijat pystyvät kuluttamaan sisältöä. Digilehtiä on huomattavasti enemmän saatavilla kuin paperisia lehtiä, sillä internetissä sisältöä voi luoda jatkuvasti ja mobiililaitteelta pääsee kaikkeen sisältöön käsiksi, tietenkin osaan vasta maksettua jonkin pienehkön summan.
Paperilehtiä saa vain kaupasta ostamalla tai postissa, jos on aloittanut tilauksen etukäteen. Lehdet painetaan useimmiten edeltävänä yönä, joten tieto on lehden saapuessa jonkin verran vanhentunutta. Menneisyydessä tapahtumat etenivät hitaammin, eikä tämä ollut ongelma, mutta nyky-yhteiskunnassa kaikki tapahtuu nopeasti ja lehden painamisen jälkeen on voinut ilmentyä jo ties minkälaisia käänteitä.
Netissä jutut päivittyvät jatkuvasti, mikä mahdollistaa ajankohtaisen sisällönkulutuksen. Digilehtien artikkeleiden lukuajat ovat myös usein pienemmät, mikä sopii paremmin ihmisten lyhytkestoiselle keskittymiskyvylle. Nämä ovat pääsyyt, miksi myös monet perinteisesti paperiset lehdet ovat siirtyneet osaksi tai kokonaan digitaalisille alustoille.